close
دانلود آهنگ جدید
دینامیک
پروژه های دینامیکی با آدامز
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


نویسنده کارشناس ارشد مهندسی مکانیک است و سال هاست در زمینه مشاوره پروژه های دینامیکی فعالیت می کند. جهت تماس با بنده از اطلاعات لینک زیر استفاده کنید. ایمیل: siyamak.1988@gmail.com

پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

ژیروسکوپ یکی از نمودهای مفهوم مومنتوم زاویه ای است. جسمی که دارای مومنتوم زاویه ای است، تمایل دارد وضعیت پایدار خود را حفظ کند.  

تعریف مسأله:

در شکل زیر یک ژیروسکوپ متشکل از دو قاب و یک محور دوار مشاهده می شود. این اجزا 2 به 2 از طریق مفصل ساده به هم متصل شده اند. 
 

فرض می شود که قاب خارجی (رنگ طوسی) متصل به بدنه یک هواپیما باشد. دیسک نیز حول محور خود با سرعت بالا در حال دوران است. زمانی که هواپیما قصد دور زدن (حرکت به چپ یا راست) داشته باشد، قاب خارجی ژیروسکوپ دوران متناظری خواهد داشت و در نتیجه حرکت ژیروسکوپی ظاهر خواهد شد. هدف این تحلیل نمایش این پدیده توسط نرم افزار آدامز است. 
 
در یک وضعیت خاص، فرض می شود که هواپیما به اندازه 30 درجه انحراف پیدا کند. شبیه سازی با این فرضیات انجام شده است. برای مشاهده ویدیو این شبیه سازی کلیک کنید.
همانگونه که مشاهده می شود با چرخش قاب خارجی، قاب داخلی نیز دچار انحراف می شود. پس از پایان حرکت قاب خارجی، سیستم به یک وضعیت پایدار می رسد. البته این امر به دلیل اعمال مقداری میرایی در اتصالات سیستم می باشد. 
 



نوع مطلب : دینامیک، حرکت ژیروسکوپی، 
برچسب ها : ژیروسکوپ، تحلیل، gyroscope، ADAMS، آدامز، دینامیک،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 189
جمعه 09 خرداد 1393 :: 16:3

این مسأله از تمرینات کامپیوتری فصل سوم کتاب مریام ویرایش هفتم برداشت شده است.

صورت مسأله به شرح زیر است:

فرض کنید قابی از حالت سکون حرکت شتابدار با شتاب a را شروع کند. لغزنده A در لحظه اول در موقعیت زاویه ای q=0 قرار دارد. حداکثر زاویه ای که لغزنده پیدا می کند را تعیین کنید. از مقادیر a=g/2 و r=0.3m استفاده کنید (شکل 1)

 

شکل (1)

 

 حل:

هدف ما حل این مسأله با استفاده از نرم افزار ADAMS و مقایسه نتایج شبیه سازی کامپیوتری با جواب تحلیلی ذکر شده در انتهای کتاب مریام می باشد.

شکل 2 مدل ایجاد شده در محیط نرم افزار را نشان می دهد. مدلسازی دقیقا منطبق بر شرایط مسأله انجام شده است. قاب محدود به حرکت در راستای افقی است و لغزنده در مسیر دایره ای حرکت می کند. 

 

 شکل (2)

 

شبیه سازی از وضعیت سکون آغاز می شود و با شتاب ثابت a=g/2 ادامه پیدا می کند. با اعمال شتاب به جعبه، لغزنده به سمت بالای مسیر رانده می شود و حداکثر زاویه q قابل اندازه گیری است. برای اندازه گیری این کمیت یک Measure تعریف شده است که تغییرات زاویه q را بر حسب زمان اندازه گیری می کند.با استفاده از بخش Postrproccessor مقدار حداکثر زاویه تعیین می شود. (شکل 3).

 

 

شکل(3)

 

همانگونه که مشاهده می شود حداکثر زاویه ای که لغزنده در اثر شتاب قاب پیدا می کند برابر با q=53.03 درجه می باشد. 

مقایسه:

پاسخ این مسأله در انتهای کتاب مریام به صورت q=53.1  درجه ذکر شده است که در مقایسه با پاسخ حاصل از شبیه سازی نرم افزاری شاهد خطای بسیار ناچیزی هستیم که نشان دهنده قابلیت اطمینان بالای حل نرم افزاری می باشد. البته باید توجه شود که لغزنده پس از فرونشستن نوسانات گذرا به وضعیت پایدار خواهد رسید که می توان مقدار این زاویه را نیز با افزایش زمان شبیه سازی تعیین کرد (شکل 4). 

 

 

 شکل (4)

 

 




نوع مطلب : دینامیک، حرکت جعبه شتابدار، 
برچسب ها : meriam، solved، dynamic، adams، دینامیک، آدامز، تمرین حل شده،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 92
سه شنبه 23 ارديبهشت 1393 :: 19:54


آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 13
  • کل نظرات ارسالی : 0
  • تعداد کل کاربران : 1
  • بازدید امروز : 16
  • بازدید دیروز : 10
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید این ماه : 197
  • بازدید سال : 1,833
  • بازدید کل : 7,696
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
کلیه حقوق این وبلاگ برای پروژه های دینامیکی با آدامز محفوظ است